کاکتوس برای کسانی که کاکتوس دوست ندارند

 

اگر به دنبال دوستی خوش‌رو و صمیمی هستید که قلبی به زلالی آب‌روان داشته باشد، کم‌توقع باشد و همیشه دردسترس، به حرف‌هایتان واکنش نشان دهد و هر روز با چند جمله معاشرت روزتان را بسازد تا ترو تازه شوید، به شما نگهداری از کاکتوس را پیشنهاد می‌دهم. کاکتوس گیاهی کم‌توقع است که می‌توانید با کم‌ترین هزینه و شرایط، نگهداری‌اش را تجربه کنید و بهشت خودتان را بسازید.

کم‌توقع است

اگر یک پنجره‌ی جنوبی و یا شمالی دارید که لبه‌ی کوچکی دارد، خوشبخت‌ترین فرد روی کره‌ی زمین هستید چون می‌توانید روزهای خوشی را با نگهداری از یک کاکتوس کوچک به خودتان هدیه دهید. به آبیاری روزانه نیاز ندارد و اگر یکی دو روز هم تشنه بماند، صدایش در نمی‌آید و اهل سوسول‌بازی نیست.

قلبی از آبِ‌روان دارد

کاکتوس‌ها به خاطر بافت‌گوشتی که دارند، آب زیادی در خودشان ذخیره می‌کنند و همین نکته باعث مقاومت آنها نسبت به کم‌آبی می‌شود. ولی در عین‌حال به آبیاری زیاد هم حساس هستند. پس لطفا شلنگ آب را به کاکتوستان نبندید و به این گیاه کم‌توقع، فرصت تشنه‌شدن بدهید.

دوبار در سال گل می‌دهد

بله درست متوجه شدید. کاکتوس‌ها هم گل می‌دهند. آن هم دوبار در سال. اول بهار و اول پاییز. چون کاکتوس‌ها در اوج فصل سرد و گرم سال، به خواب عمیقی فرو می‌روند، اولین واکنششان بعد از بیداری گل‌دادن است. شما می‌توانید با کسب کمی تجربه و داشتن دوجنس از یک گیاه، عمل گرده‌افشانی را، دستی انجام دهید و غوزه‌ی بذر داشته باشید. فقط کافی‌ست با یک قلم‌مو یا پنس، کمی گرده‌ی گل از یکی از گل‌ها، روی کلاله‌ی گل دیگر بگذارید و برعکس، آن‌وقت شما دو کپسول بذر خواهید داشت که می‌توانید با کاشتشان به جرگه‌ی تولیدکنندگان کاکتوس بپیوندید.

قابل تکثیر است

کاکتوس‌ها از طریق پیوندزدن، قلمه‌زدن،جداکردن پاجوش و یا کاشت‌بذر قابل تکثیر هستند. فقط کافی‌ست اگر کاکتوسی ستونی دارید، اول‌ِبهار سرش را به اندازه‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر با یک چاقوی تمیز ببرید و چند روزی در جای خنک و کم‌نور خانه‌تان بگذارید تا محل‌ِزخم پینه ببندد، بعد داخل خاک کاکتوس بکارید. حالا شما دو کاکتوس دارید. در بعضی کاکتوس‌ها هم شما می‌توانید از طریق جداکردن پاجوش گیاهتان را تکثیر کنید.

به سرما و گرمای‌زیاد مقاوم است

کاکتوس‌ها قابلیت تحمل سرمای صفر درجه و گرمای ۵۰ درجه را دارند. فقط کافی‌ست به این دما عادت کنند. یعنی اول‌بهار در محیط باز قرار گیرند تا به مرور به تغییرات دما عادت کنند و خودشان را با شرایط تطبیق بدهند.

شنوای حرف‌های مگوی شماست

کاکتوس‌ها شنونده‌ی خوبی برای شنیدن غم‌ها و دلخوری‌های شما هستند. به خوبی گوش می‌دهند و واکنش‌های هیجانی ندارند. شما را قضاوت نمی‌کنند و با انتقال حرف‌هایتان به دیگران برایتان اسباب دردسر نخواهند شد. ضمن اینکه چون موجود زنده هستند احساس حماقت نمی‌کنید و می‌توانید سالیان‌سال حرف‌های مگویتان را با آنها درمیان بگذارید.

عمر بلندی دارد و شما را خیلی زود تنها نمی‌گذارد

کاکتوس‌ها عمر زیادی دارند و می‌توانند بالای ۶۰ تا ۷۰ سال زندگی کنند. پس تا وقتی که عمر شما به دنیاست می‌توانید مطمئن باشید که در کنارتان می‌مانند و شما را با رفتنشان غم‌زده نمی‌کنند. چند سال پیش در گلخانه‌ی آقای توکلی که مویشان را در پرورش کاکتوس سفید کرده‌اند، کاکتوس‌های غول‌پیکری دیدم که بالای ۵۰ سال عمر داشتند.

جمع‌بندی:

حالا با این همه توصیف آیا باز هم می‌توانید بگویید که کاکتوس‌ها را دوست ندارید و دلتان نمی‌خواهد یکی از این گیاهان جذاب را برای خودتان داشته باشید و تجربه‌ی نگهداری‌اش را به رزومه‌تان بیفزایید؟

اگر سوالی درمورد کاکتوس‌هایتان دارید با کمال میل حاضر به پاسخ‌گویی هستم. پس لطفا سوالاتتان را برایم ارسال کنید.

 

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط