قاعده ۸۰-۲۰ |آموزه‌هایی برای توسعه‌ی فردی

 نام آموزه: قاعده ۸۰-۲۰

وقتی با قانون ۸۰-۲۰ آشنا شدم، سراغ کمد لباسم رفتم. من لباس‌های زیادی داشتم که در ۸۰ درصد مواقع فقط ۲۰ درصدشان را پوشیده بودم. کفش‌هایی که بدون استفاده در کمد خاک می‌خوردند و من فقط تعداد محدودی از آنها را استفاده می‌کردم. کابینتی پر از ظرف داشتم که در ۸۰ درصد مواقع از ۲۰ درصدشان استفاده می‌شد.

می‌توان این قانون را به همه‌ی زندگی سرایت داد. ۲۰ درصد از وقتم به کارهای مهمی پرداخته‌ام که ۸۰ درصد زندگی‌ام را به جلو برده‌اند. ۲۰ درصد از دوستانم هستند که ۸۰ درصد زندگی‌ام را با آنها می‌گذرانم. ۲۰ درصد درآمدم صرف چیزهایی شده‌اند که ۸۰ درصد زندگی‌ام را پیش برده‌اند، مثال‌های زیادی می‌توانید برایشان پیدا کنید که پنجره‌ی جدیدی به روی زندگی‌تان باز خواهد کرد.

آنچه واقعن اتفاق می‌افتد: ۸۰ درصد زندگی‌تان شما را از اهدافتان دور می‌کند

اگر در کارهای ریز و درشتی که از صبح تا شب انجام می‌دهیم، تمام روابطمان، وقتی که برای کارهایمان می‌گذاریم، دوستانی که داریم، پولی که خرج می‌کنیم دقت کنیم، متوجه می‌شویم که ۲۰ درصد همه‌ی اینها، ۸۰ درصد زندگی ما را پیش می‌برند. حالا این سوال ایجاد می‌شود که برای ۸۰ درصد دیگر چه اتفاقی می‌‍افتد؟ با روزمرگی و عادت‌هایمان پر می‌شود. عادت به کارهایی که اتوماتیک‌وار انجام می‌دهیم و درآنها به آگاهی نرسیده‌ایم. البته شاید این نظر کمی اغراق‌آمیز باشد. وقتی تصمیم گرفتم قبل از هربار ورود به اینستاگرام ۱۰ درازنشست بزنم، تازه متوجه شدم من چنددرصد وقتم رادر اینستاگرام می‌گذرانم ولی بی‌خبر بودم. وقتی می‌خواستم لباس‌های تابستانی را جمع کنم، پیراهن‌هایی دیدم که حتی یکبار هم در طول تابستان پوشیده نشده بودند. حالا که برای خانه‌تکانی آماده می‌شوم، کابینتم پر از ظرف‌هایی ست که در طول سال‌ِگذشته یک‌بار هم استفاده نشده‌اند. این همان بلایی‌ست که ذره‌ذره بر سر خودمان می‌آوریم و از آن بی‌خبریم.

 

پیشنهاد: از رفتارهای انقلابی بپرهیزید

اگر شما هم مثل من فکر می‌کنید باید زندگی‌تان را از آن ۸۰ درصد بی‌خاصیت خالی کنید، نباید دنبال رفتارهای انقلابی باشید. هیجانِ تغییر، تب‌ِتندی‌ست که زود به عرق سرد می‌نشیند. می‌توانید برای این کار برنامه‌ریزی‌های سه ماهه یا شش ماه داشته باشید. مثلا برای دوماه باقیمانده‌ی سال سعی کنید کمدتان را از لباس‌های اضافه خالی کنید. با زیرنظر گرفتن حضورتان در صفحات‌ مجازی، برنامه‌ی مناسبی برای خودتان طراحی و اجرا کنید تا کانال‌ها و صفحه‌هایی را که هیچ‌وقت بهشان سرنمی‌زنید یا فقط وقتتان را تلف می‌کنند، حذف کنید. می‌توانید از حالا برای سال آینده‌تان و رفتاری که دوست دارید در پیش بگیرید برنامه‌ریزی کنید. مشخص کنید در هر فصل می‌خواهید چه عادتی را در خودتان ایجاد کنید که با انجامش، ۸۰درصد به اهدافتان نزدیک‌تر می‌شوید. بعد از گذشت چندسال می‌توانید بگویید که ۸۰ درصد زندگی‌ام را آگاهانه می‌گذرد. این چیزی نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد، بلکه حاصل برنامه‌ریزی چندساله و صبری‌ست که شما برای اجراکردنش به خرج داده‌اید.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط