یادداشت روزانه

 

وقتی روز جمعه ساعت ۶ صبح در پارکینگ دریاچه‌ی خلیج فارس دنبال جای‌پارک می‌گشتم با خودم فکر کردم که هر روز آدم‌هایی هستند که برنامه‌های مشخصی دارند و فارغ از هر زمان و مکانی خودشان را موظف می‌کنند که به برنامه‌هایشان پایبند باشند. فرقی هم نمی‌کند که با یک مشکل بزرگ در زندگی دست و پنجه نرم کنند یا از بی‌پولی رنج ببرند یا به خاطر تعدیل نیروی شرکتی که در آن کار می‌کنند مجبورند دنبال کاری تازه بگردند و یا با بیماری سرطان دست به یقه هستند. آنها خودشان را موظف کرده‌اند که هر روز از چند برنامه‌ی ثابت که برای خودشان در نظر گرفته‌اند پیروی کنند و هر طور شده آنها را در آن روز انجام دهند.

وقتی برای مدتی این کار را انجام دادم و برای خودم چند برنامه‌ی‌ ثابت در نظر گرفتم و خودم را مجبور کردم هرطور شده به انجام آنها پایبند بمانم، متوجه شدم کیفیت زندگی‌ام به طرز عجیبی تغییر کرده است.

با خودم قرار گذاشته بودم که هر روز حتما بلافاصله بعد از بیدار شدن ۳ صفحه بنویسم. با شمردن ۱۰ نعمتی که خدا به من داده‌است از او قدردانی کنم، به میزان قابل توجهی آب بنوشم، به صورتم حتما کرم مخصوص روز بزنم، ماهی یک کتاب خوب بخوانم و هفته‌ای یک فیلم خوب ببینم.

با انجام همین چند کار کوچک حال روحی‌ام بهتر است، چیزهای جدیدی یاد گرفته ام، باآدم های جدیدی آشنا شده‌ام، سرحال‌تر هستم و سلامت بدنم رو به بهبود است.

این حرف ها را نزدم که برنامه‌هایم را به رختان بکشم و پز روشن فکری بدهم و از کلمات انگیزشی حرف بزنم، بلکه می‌خواهم بگویم به نظرم اگر هر کداممان برای خودمان چند برنامه‌ی ثابت داشته باشیم، می‌توانیم در دراز مدت کیفیت زندگی و حالمان را بالاتر ببریم.

برای پیدا کردن نیازهای واقعی‌مان می‌توانیم از جملات‌تشکیلی استفاده کنیم. بحث جملات تشکیلی را از آقای شاهین کلانتری در کمپ ایده‌پزی شنیدم. با پیگیری بیشتر و خواندن مطالبی از این کتاب که در آخر متن نام آن را می‌نویسم برای خودم جملات تشکیلی‌ای نوشتم که به نظرم مطرح کردن آنها با شما می‌تواند به پیدا کردن علاقمندی‌ها و نیازهایتان کمک کند.

جملاتی که من برای خودم نوشتم:

۱-من چرا مادر‌مهربانی هستم؟

۲-من چرا نویسنده‌خوبی هستم؟

۳-من چرا شنونده‌ی فعالی هستم؟

۴-من چرا یک فرد ثروتمند هستم؟

۵-من چرا یک زن شاد و خوشبخت هستم؟

پاسخی که شما به این سوالات می‌دهید می‌تواند چراغ راه خواسته‌ها و علاقمندی‌ها و برنامه‌هایی که در آینده باید داشته باشید، باشد. شما می‌توانید به جای جمله‌های انگیزشی که هیچ ثمری ندارد و فقط انسان را معطل نگه می‌دارد و حرکت و تلاشی در پی اش نیست، از جملات تشکیلی استفاده کنید تا زندگی‌تان را به جلو ببرید.

با پاسخ دادن به این جملات تشکیلی نه تنها حالتان بهتر می‌شود بلکه ایده های جدیدی به ذهنتان می‌رسد و زاویه‌هایی از زندگی‌تان روشن می‌شود که تا به حال دیده نمی‌شدند. شما هم می توانید امتحان کنید.

**کتاب کد رمز موفقیت نوشته‌ی نوا سنت جان

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط